Iklan

Sabtu, 8 Mac 2014

Kami & Kucing

Hello


Petang tadi balik dari kerja, bf aku datang jemput. Tak ada apa-apa plan pun, just kebetulan dia lalu di situ so bolehlah datang jemput aku sekali. Time nak balik, ada seorang budak tegur kami. Aku & bf memang kenal budak tu. Dia cakap kucing dia terperangkap atas pokok. So minta pertolongan dari kami.

Kucing tu panjat pokok sebab kena kejar dengan anjing. Mungkin sebab panik, so kucing tu panjat pokok then tak boleh turun. Kesian pula tengok kucing tu duduk mengiau-ngiau atas pokok. Aku dan bf aku ni memang suka kucing so tak sanggup tengok kucing tu dalam kesusahan. 

Kami cuba letakkan papan so kucing tu boleh turun. Tapi still kucing tu tak berganjak. Memang kami kena panjat jugak. So pinjam tangga dengan seorang aunty ni. Kawasan yang kami nak panjat ni agak tidak stabil. So aku memang kena pegang tangga betul-betul while bf aku panjat tangga. 

Bf aku dah hulurkan tangan tetapi kucing tu still tak nak beri kerjasama. Bf aku ni dah lah gayat. Well, kami berdua memang gayat. But since kucing tu tak nak beri kerjasama, bf aku terpaksa turun. Tetapi bf aku ni masih tak berpuas hati. Dia panjat balik. Walaupun terketar-ketar, dia kuatkan diri dan berjaya ambil kucing tu. 

Ramai pula yang berkerumun tengok operasi menyelamat. Walaupun dah turun bf aku still shaking. Aku tahu dia takut sangat masa panjat tadi. Mana tahu kucing tu melompat ke arah dia. Dahlah tempat tu agak tinggi. Kalau jatuh, memang agak parah jugalah. Tak sempat nak bertaubat. Huhu. 

Kami masuk dalam kereta. Dia masih lagi menggigil. Aku terpaksa peluk dia untuk tenangkan dia. But dia still tak boleh drive. Kena tenangkan diri dulu. Jangan tanya kenapa aku tak ambil alih untuk drive. Huhu. Aku biarkan je dia then after 5 minit baru stop menggigil dia. 

Aku memang bangga betul lah dengan dia tadi. Aku memang sahlah takkan panjat pokok tadi. Gayat but my bf walaupun dia gayat jugak but still gagahkan diri untuk selamatkan kucing tu. Bravo!!! Masa dalam perjalanan balik dia tanya aku. "Agak-agak kita dapat pahala tak tadi?" Aku hanya jawab "Only God can judge us"

Be kind to one another!!!

2 ulasan:

  1. Yeah...only God can judge us..

    BalasPadam
  2. melakukan sesuatu kebaikan akan mendapat pahala...... tak kira berapa jahat sekalipun kita.... kalau tak selamatkan kucing tadi sebab takut..... tapi kita simpati.... itu pun dapat pahala...... yang penting keikhlasan kita sendiri.... btul kan.....

    BalasPadam