Iklan

Ahad, 19 Oktober 2014

Movie: Transamerica & Something Must Break

Hello!!!

Lama dah tak buat movie review. Agak busy sikit. So today nak share dua movie yang barulah jugak aku tengok iaitu Transamerica & Something Must Break. Both movies actually bukanlah 100% pasal gay, tetapi lebih menyentuh isu transgender. So aku combine kan terus review dua movie ni serentak.

Transamerica mengisahkan hubungan di antara seorang ayah yang dalam proses menukar jantinanya dengan anak lelakinya manakala Something Must Break pula menyentuh isu cinta di antara transgender dengan lelaki straight. 


Transamerica mengisahkan Bree (Felicity Hoffman) yang akan menjalankan pembedahan menukar jantinanya tetapi dia telah dikejutkan dengan panggilan telefon daripada seorang remaja lelaki, Toby (Kevin Zegers) yang meminta untuk bercakap dengan lelaki yang bernama Stanley, iaitu identiti asal Bree. Bree yang menyedari Toby adalah anak lelakinya terpaksa datang untuk membebaskan Toby dari ditahan di lokap. Dia tidak memberitahu perkara sebenar sebaliknya menyamar sebagai seorang wanita dari gereja yang melakukan kerja amal. Bree yang dalam perjalanan ke LA kembali untuk menjalani pembedahan menukar jantinanya telah bersetuju untuk menghantar Toby kembali ke rumah ayah tirinya kerana ibu kandungnya telah meninggal dunia. Bermula 'road trip' mereka berdua dan banyak peristiwa yang berlaku semasa perjalanan mereka ke destinasi masing-masing. 


Pelakon utama filem ini, Felicity Huffman pernah memegang watak Lynette dalam siri tv Desperate Housewives. Walaupun dia sebenarnya perempuan tetapi bagi aku dia berjaya menjayakan watak seorang transgender dengan cemerlang. She was amazing. No wonderlah Felicity mendapat pencalonan Oscar menerusi filem ini. Cerita dia sangat menarik. Byk juga babak2 funny di antara Bree dan anak lelakinya. Yang paling kelakar for me bila Bree mendapat tahu yang anak lelakinya telah jatuh cinta kepadanya. 

Rating: 



Seterusnya adalah filem dari Sweden berjudul Something Must Break. Filem ni masih baru lagi. Release dalam tahun ini jugak. Mengisahkan Sebastian atau Ellie yang masih lagi dalam proses untuk menukar jantinanya, telah bertemu dengan Andreas, seorang lelaki straight. Hubungan yang bermula sebagai persahabatan lama-lama telah bertukar menjadi rasa cinta. Tetapi perasaan ragu-ragu yang masih wujud dalam diri Andreas telah menjejaskan hubungan mereka


I think this is a beautiful love story. Jalan cerita dia okay cuma ada sesetengah babak yang terlalu artistik sampaikan kadang-kadang aku tertanya jugak apa yang berlaku. Unlike Transamerica, I'm pretty sure pelakon yang membawakan watak Sebastian/Ellie adalah transgender sebenar in real life. Aku paling suka dengan chemistry antara Ellie/Andreas. I can see the attraction between the two of them. Overall, I still like the movie. It's different and unique. 


Rating: 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan