Iklan

Isnin, 3 November 2014

Motivasi

Hello!!!

Firstly, aku just nak ucap terima kasih kepada sesiapa yang tinggalkan komen-komen yang positif dan juga kritikan yang membina. Terutama sekali komen-komen untuk novel 'Forbidden Love' & 'Strange Love'. Boleh kata komen-komen ni lah yang bagi aku motivasi untuk terus menulis. Walaupun busy dengan kerja, aku still cuba sedaya upaya untuk luangkan masa dengan menulis. 

Tetapi aku sedar, bukannya semua orang akan suka dengan hasil penulisan kita. Dan itu memang tidak menjadi masalah untuk aku pun. Apa yang boleh aku perbaiki, aku akan cuba perbaiki. Aku pun bukanlah seorang penulis novel professional. Aku menulis cuma untuk berkongsi dengan orang-orang yang sudi membaca. Masa aku mula-mula start menulis dalam blog pun, aku memang tak expect yang ramai orang untuk membaca novel aku. Jumlah views pun dalam satu/dua je sehari. Cuma lepas Shark promote dalam blog dia, barulah jumlah views mula naik. Terima kasih Shark dan juga blogger-blogger lain yang sudi share link blog aku dalam blog korang. 

Cuma lately, ada beberapa komen-komen negatif yang agak melemahkan semangat aku sikit untuk menulis. Sebelum ni pun memang ada komen negatif. Tapi aku okay je. Tapi kali ni entah kenapa komen ni berjaya menganggu fikiran aku. Komen ni berbunyi;

"Cerita macam sampah x best langsung. Baik engko tak payah menulis lah. Buang masa saja." 

100% percent aku quote comment dia. I was like what.. Aku sedar yang si anonymous ni juga pernah komen sebelum ini. Kalau dah tak best, buat apa kau still baca novel ni. Aku pun pernah lah juga baca novel-novel online lain sebelum ini. Ada yang aku tak berapa gemar, tapi takdalah sampai aku nak bagi komen-komen berhati busuk. Aku akan still baca dan kalau still tak ada improvement, aku chow je lah. No hal pun. Ni dah tau cerita aku macam sampah tapi still gatal nak baca. Tak paham aku.

I told my fellow blogger friend dan dia beritahu "kau delete je komen-komen negatif ni. tak payah peduli dengan orang macam ni. Dengan segeranya, aku go through every comments dan delete yang negatif-negatif ni. Memang rasa lega. But then muncul satu komen yang macam bengang aku delete komen dia. Tak tahulah ni anon yang sama ke. Tak nak fikir panjang, aku terus delete komen dia. Rajin pula kau check komen-komen dan sedar yang komen kau dah kena delete. 

Tetapi dalam masa yang sama juga, masih banyak lagi komen-komen positif yang kadang-kadang aku tak sedar pun. Bila baca balik memang terharu. Ada tu yang aku tak sempat reply pun. Komen-komen ni lah yang banyak membantu aku. Walaupun busy dan kadang-kadang memang takde masa pun tetapi aku still curi masa jugak untuk menulis.  

Thank you.....

10 ulasan:

  1. jangan berhenti menulis plizz.kalau nk tau stiap hari aq bukak blog kau tengok ada update x.story kau antara yg best aq pnh baca.x heavy sangat n enjoy to read.so smile =)

    BalasPadam
  2. Awk x perlu layan semua komen tue kalau rasa ia menyakitkan. Kalau la diorang tahu .. nak tulis nie bukan senang .. nak tunggu idea datang, bukan setiap masa. Adalah normal bila kdg2 graf penulisan kita kat atas, kadang2 jatuh skit .. jgn putus asa ye, keep writing. :p

    BalasPadam
  3. jangan pedulikan,, go on write a good story for us,, xoxo

    BalasPadam
  4. people will talk regardless of what you did
    just do whatever makes you happy

    as a professional non fiction writer, I think your writing kinda cute :)

    BalasPadam
  5. depa dengki sebab depa xde org yang nak dikacau. pedulikan.. yang penting ang epy dgn cara ang :)

    BalasPadam
  6. hallo..
    saya sempat liat cerita kamu yang Forbidden Love
    benar-benar keren yang review. nanti saya baca ya^^
    semangat untuk tetap menulis
    memang kadang ada satu dua orang usil tapi yang mendukung juga banyak
    semangat ya.. jjang ^^)9

    BalasPadam