Iklan

Sabtu, 28 Januari 2017

Movie: Being 17


Dah lama tak buat movie review. Banyak movie yang aku tengok actually tapi tu lah. Busy dan tak sempat nak menulis. Sekarang ni tengah cuti so bolehlah nak menulis review untuk movie. 


Filem Being 17 ini adalah filem dari France yang telah ditayangkan pada Februari 2016 lagi. Menceritakan tentang Damien yang tinggal bersama ibunya, Marianne yang merupakan seorang doktor. Manakala ayahnya pula bekerja sebagai askar dan bertugas di luar negara. 


Di sekolah Damien merupakan seorang pelajar yang pintar tetapi salah seorang rakan sekelasnya, Thomas suka membulinya tanpa sebab yang kukuh. Hubungan mereka selalu tegang dan sering berakhir dengan pergelutan. Apabila Marianne mendapat tahu mengenai perkara ini, dia membuat keputusan untuk menemui ibu Thomas. 

Ibu Thomas yang sedang sakit akibat jangkitan paru-paru dan alahan mengandung menceritakan masalah keluarga mereka kepada Marianne dan ini membuatkan Marianne ingin membantu keluarga Thomas tambahan pula gred Thomas di sekolah semakin merudum. Marianne mencadangkan supaya Thomas tinggal di rumahnya yang mana lebih dekat dengan sekolah dan Damien pula boleh membantu Thomas di dalam pelajaran. 


Walaupun pada mulanya hubungan mereka berterusan tegang, situasi mula berubah apabila Damien mula mengenali latar belakang Thomas. Mereka menjadi rapat sehinggalah Damien meluahkan perasaannya kepada Thomas. 

Overall, filem ini agak menghiburkan. Ada part yang agak boring sikit. Dan ada pula part yang terlalu moody but chemistry antara dua pelakon utama sangat bagus. Watak Marianne, ibu kepada Damien sangat menyerlah dalam filem ini. Sinematografi pula sangat cantik. Latar belakang filem ini adalah sebuah bandar kecil di kawasan pergunungan. 

Rating:



3 ulasan:

  1. hai awak, kalau ada masa nanti saya tengok, macam best. Biasa movie gay ada part yang boring, hahaha.

    BalasPadam
  2. Amir pun dah tgk citer nie...and I too give 3 stars rating...

    And now days...Amir banyak tgk TV Series yang ader Gay characters such as Shadowhunters (Character : Magnus+Alec = Malec), Nashville (Character : Will & Kevin) and How To Get Away With Murder (Character : Connor Walsh)...coz kekadang kat Tv Series nie development characters tu lebih bagus...Tu Tak kira TV Series yang memang tuk gay terus macam Queer As Folks & Looking tu...;-P

    BalasPadam